©2019 by Lijst Blanco. Proudly created with Wix.com

Citymarketing is geldverspilling


Lijst Blanco is tegen het voorstel van het College omtrent citymarketing van de gemeente Meierijstad. ‘Wij vinden het echt geldverspilling’, betoogde raadslid Luc van den Tillaart tijdens de commissievergadering Ruimte, Economie en Bedrijfsvoering. Net als Lijst Blanco waren oppositiepartijen Hart voor Schijndel, D66, SP, Gemeentebelang Meierijstad tegen het huidige voorstel van citymarketing. Ook coalitiepartij PvdA was niet echt positief over het collegevoorstel en overweegt een amendement om het nog wat aan te passen.


‘In 2028 is Meierijstad dé ondernemendste gemeente van Europa en ook komen jonge talenten en studenten van heinde en verre Meierijstad.’ Mooie woorden in het citymarketing beleid, maar wij missen echt een stukje nuchterheid en realisme in het voorstel. Het gaat onze gemeente per jaar 100.000 euro kosten en Lijst Blanco wilde graag weten wat er hiermee concreet wordt gedaan. Uit antwoord op de technische vraag bleek dat we het gebruiken voor professionele ondersteuning, marketing- en communicatiekosten en het houden van bijeenkomsten. Niet echt iets wat ons overtuigde om voor dit nieuwe beleid te gaan stemmen.


Food en cultuur zijn de onderscheidende factoren waar onze gemeente zich mee wil onderscheiden. Dit past goed bij Veghel, maar dit is niet representatief voor de rest van onze gemeente. Ook D66 en Hart voor Schijndel maakten grote bezwaren tegen deze USP’s (unique selling points).


Kortom, wij zien het nut van het citymarketingbeleid niet in en vinden het geldverspilling. Zeker als je ook nog bedenkt dat we 100.000 euro per jaar uitgeven aan het ‘zichtbaar maken van de Mijlpalen van Meierijstad’.


Tijdens de raadsvergadering van woensdag 27 februari zal de raad stemmen over dit voorstel en lijkt het door steun van het CDA, Team Meierijstad en de VVD worden aangenomen.